قسمت جلو و زیرین هر خودرو، به عنوان جلوبندی شناخته میشود. مراقبت و نگهداری از این قسمت بسیار مهم است و یکی از زیر شاخههای تعمیر انواع خودرو توسط تعمیرکاران جلوبندی به طور تخصصی انجام میشود. وضعیت جلوبندی در خرید و فروش خودروهای دست دوم نقش مهمی ایفا میکند. بنابراین، توجه به نشانههای خرابی در جلوبندی ماشین بسیار مهم است. اما چه علائمی برای خرابی جلوبندی وجود دارد و چه عواملی میتوانند به ایجاد مشکل در این قسمت منجر شوند؟ برای حفظ و مراقبت بهتر از قطعات جلوبندی خودرو و آگاهی از وضعیت سلامت آن، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.
قطعات جلوبندی خودرو
به طور کلی، قطعاتی که در جلوی خودرو قرار دارند و وظیفه هندلینگ و تعلیق خودرو در شرایط خاص مانند پیچ جادهها، دستاندازها و غیره را برعهده دارند، به عنوان جلوبندی خودرو شناخته میشوند. این قطعات باعث کاهش سطح اصطکاک بین لاستیکها و سطح جاده میشوند و همچنین با ایجاد ثبات و چرخش مناسب بین فرمان و پیچها، یک هندلینگ کارآمد را ایجاد میکنند. جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این اجزا به تنهایی نقش خاصی را برعهده دارند و از ترکیب این اجزا، یک سیستم جلوبندی کارآمد و سالم شکل میگیرد. برخی از اجزای اصلی و تشکیلدهنده جلوبندی خودرو عبارتند از:
1. سیستم تعلیق: قطعهای است که در بین چرخ و شاسی خودرو قرار میگیرد و وظیفه کنترل نوسانات حرکتی و ضربات ناگهانی و همچنین مسیردهی فرمان را برعهده دارد.
2. رام: وظیفه اتصال و هماهنگی قطعات جلوبندی را برعهده دارد.
3. سیستم فرمان: از اجزای مختلفی مانند بازوی پیتمن، شغال یا سگ دست، میل فرمان، جمع فرمان و غربیلک فرمان تشکیل شده است. هر کدام از این اجزا وظایف خاصی را برعهده دارند که در کل باعث هدایت فرمان و مسیردهی خودرو میشوند.
4. سیبک فرمان: وظیفه اصلی این قطعه چرخش چرخها و هدایت فرمان است. همچنین سیبک فرمان وظیفه اتصال چرخها به سیستم تعلیق را نیز بر عهده دارد.
5. سیستم چرخ: شامل قطعاتی مانند چرخ، رینگ، تایر، دیسک، بلبرینگ، اکسل، کاسه چرخ و توپی است. وظیفه اصلی این اجزا حرکت خودرو است.
6. فنر: وظیفه کنترل ضربات و موانع در دستاندازهها را برعهده دارد.
7. کمک فنر: به عنوان دستیار فنر عمل میکند و وظیفه کنترل حرکت و نوسانات فنر را برعهده دارد. نوع کمک فنر بسته به نوع خودرو و سلیقه صاحب آن متفاوت است.
8. طَبَق: این قطعه وظیفه اتصال سیستم تعلیق به شاسی و چرخ خودرو را دارد.
9. میل تعادل: این قطعه نقش مهمی در تعادل خودرو ایفا میکند و در واقع باعث میشود تا سر پیچها خودرو بیش از حد به راست یا چپ نچرخد و تعادل حفظ شود.
با آشنایی با اجزای جلوبندی خودرو و علائم مربوطه، میتوانید از بروز مشکلات جدی و تأثیرگذار در تعادل و حرکت خودرو جلوگیری کنید.
علائم خرابی جلوبندی ماشین
مشکلات جلوبندی خودرو ممکن است به طور تدریجی و با گذر زمان بدتر شوند یا به صورت ناگهانی و بدون اخطاری رخ دهند. با این حال، به دلیل تنوع قطعات مختلف در جلوبندی، هر یک از قطعات خراب شده علائم خاص خود را دارند. این علائم، با توجه به نوع خودرو و نحوه استفاده آن، ممکن است کمی متفاوت باشند، اما در کل، علائم خرابی اجزای جلوبندی خودرو شامل موارد زیر هستند:
– بالا و پایین حرکت کردن چرخها – شنیدن صداهای مختلف مانند تق تق، جیر جیر و غیره، به ویژه در هنگام عبور از موانع – ساییدگی لاستیکها – عدم تعادل لاستیکها – لرزش فرمان – خلاصی فرمان – عدم بازگشت فرمان به حالت اولیه پس از چرخش – شنیدن صدا از سمت چرخهای جلو خودرو – نشت روغن از قطعات جلوبندی – شکستن قطعات گردگیر.
با توجه به این علائم، میتوانید مشکلات جدی و تأثیرگذار در جلوبندی خودرو را شناسایی کنید و از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کنید.
از کجا بفهمیم جلوبندی ماشینمان خراب است؟
با توجه به تجربه کارشناسان حوزه مکانیک، خرابی جلوبندی معمولاً با پنج نشانه رایج همراه است:
1. هنگام پیچیدن، احساس میکنید که خودرو به یک سمت دیگر کشیده میشود. این ممکن است ناشی از مشکل در جلوبندی باشد، به ویژه در پیچها.
2. دشواری در فرماندهی و عدم کنترل صحیح چرخها ممکن است نشانهای از خرابی در سیستم جلوبندی باشد، به خصوص اگر این مشکل در سرعتهای کم هم وجود داشته باشد.
3. رانندگی نرم و هموار نشانهی سلامت جلوبندی است. اگر خودرو شتاب خوبی ندارد و در هنگام عبور از دستاندازها به پرش ادامه میدهد، یک مشکل مهم در جلوبندی وجود دارد.
4. اگر خودرو در حالت بیحرکت و روی یک زمین هموار قرار دارد، اما یک طرف آن پایینتر از طرف دیگر است، احتمالاً فنر جلوبندی آسیب دیده است.
5. آیا خودرو به جهتهای مختلف متمایل میشود؟ آیا هنگام ترمز کردن به جلو میپرد؟ آیا در هنگام رانندگی سر پیچ به طرفین متمایل میشود؟ آیا در هنگام شتاب به عقب کشیده میشود؟ اگر به هر یک از این موارد برخورد کردهاید، احتمالاً مشکلی در جلوبندی وجود دارد.
تشخیص سلامت جلوبندی ماشین
سلامت جلوبندی خودرو یکی از عوامل مهم در ایمنی و عملکرد آن است. این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر یک وظیفه خاصی دارند. خرابی هر یک از این اجزا میتواند مشکلاتی را برای خودرو ایجاد کند.
یکی از سادهترین روشها برای تشخیص سلامت جلوبندی، انجام چکاب و بررسی روتین توسط تعمیرکار جلوبندی و انجام معاینه فنی است. با این حال، یک روش تست رایج برای سلامت فنر و کمکفنرها نیز وجود دارد که به شرح زیر است:
روش تست فنر و کمکفنرها:
- خودرو را در مکانی هموار پارک کنید.
- به قسمت جلو و اطراف کاپوت (جاییکه کمکفنرها قرار دارند) چندین بار به سمت پایین فشار وارد کنید و سپس آن را رها کنید.
- اگر خودرو بیش از دو الی سه بار بالا و پایین شد، به احتمال زیاد مشکلی در جلوبندی وجود دارد.
علائم خرابی جلوبندی خودرو:
- بالا و پایین پریدن بیش از حد خودرو در هنگام عبور از ناهمواریها
- ایجاد صدا در هنگام عبور از ناهمواریها
- کشیده شدن خودرو به یک سمت
- ساییدگی ناهموار لاستیکها
- شیرجه زدن خودرو در هنگام ترمزهای شدید
چه عواملی باعث خرابی جلوبندی میشود؟
تعمیر جلوبندی خودرو، بهدلیل اینکه از اجزای مختلفی تشکیل شده است حتی توسط ابزارآلات تخصصی خودرو نیز صورت بگیرد، ممکن است زمانبر و با هزینه زیادی همراه باشد. بنابراین، بسیار مهم است که عوامل خرابی جلوبندی را بشناسید.
یکی از علائم خرابی جلوبندی استفاده از قطعات غیراصلی و بیکیفیت است. این ممکن است شامل عدم جوشکاری صحیح در قطعات پایه، استفاده از مواد ارزان، استفاده از فنرها و دمپرهای بیکیفیت و غیراصلی، استفاده از بوشهای معیوب، نشت نگهدارنده مایعات و روغن و سایر موارد باشد.
عامل بعدی در ایجاد خرابی سیستم جلوبندی مشکلات ناگهانی مانند پاره یا شکستگی قطعات است. همچنین، رانندگی نادرست، بهویژه در دستاندازها، و خرابی جادهها، به ویژه در فصلهای بارندگی، میتوانند فشار و آسیب به سیستم جلوبندی وارد کنند. با توجه به این عوامل، مهم است که قطعات اصلی و با کیفیت برای تعمیر جلوبندی استفاده شود و رانندگی صحیح و محافظت از خودرو در برابر مشکلات جادهای رعایت شود. همچنین، تعمیر و نگهداری منظم سیستم جلوبندی نیز برای جلوگیری از خرابیهای ناگهانی و افزایش عمر این سیستم بسیار مهم است.
فروشگاه اینترنتی آچارکس، فروشنده و ارائه دهنده انواع آچاربکس و متعلقات آن در سراسر کشور